فرهنگ رسانه

فصلنامه تحلیلی و پژوهشی ارتباطات اجتماعی

فرهنگ رسانه

فصلنامه تحلیلی و پژوهشی ارتباطات اجتماعی

نظام رسانه‌ای و حقوقی مطبوعات در نشریات کشور ( بخش پنجم)

شورای مطبوعات نروژ/فصلنامه رسانه،سال چهارم،زمستان 1372

این مقاله به طور کل به نقش شورای مطبوعات در نروژ وچگونگی عملکرد رسانه ها،انحصار پخش،آزادی مطبوعات،قانون توهین،امنیت ملی وخون سانسوری در مطبوعات کشور نروژ می پردازد .
در این مقاله نوسنده سعی نموده ضمن اشاره به اینکه رسانه های نروژ مطابق یک الگوی کلاسیک که - از یک سری ناهماهنگی ها برخوردار است- عمل می کند یکی از این الگو ها را یارانه معرفی می کند. یارانه هایی که به روزنامه هایی که در بازار از استقلال چندانی بر خوردار نیستند پرداخت می شود که این امر در عمل موجب خنثی شدن فشار بازار بر این روزنامه ها می شود واز تراکم ودر آمدهای حاصل از تبلیغات در روزنامه های پر رونق از لحاظ اقتصادی می کاهد. نویسنده در ادامه توضیح می دهد که کاهش یارانه در رشد استقلال مطبوعات تاثیر مثبت خواهد داشت.
وی در ادامه مقاله به مسئله ملی خود سانسوری می پردازد ومعتقد است امنیت ملی رابطه بین جامعه ومطبوعات را مشخص می کند که عدم وجود مشکلات جدی در این زمینه ورعایت یک سری اصول در مورد امنیت ملی در برخی موارد موجب خود سانسوری در مطبوعات نروژ شده است که برای توضیح بیشتر به 2 مورد به عنوان نمونه اشاره می کند که در آن نویسندگان مقالات با استناد به خدشه دار شدن امنیت ملی محاکمه وبه زندان محکوم شده اند. نویسنده ادامه می دهد که گرفتن امتیازات قانونی و ویژه برای چاپ کلیه مطالب وتصمیم گیری درباره آنها از علائم رشد استقلال مطبوعات نروژ می باشد .نگارنده در بخش دیگری از مقاله ودرتوضیح شورای مطبوعات نروژ ضمن اشاره به تاریخ تاسیس شورا تحت عنوان انجمن شکایات در سال 1929،اعتقاد دارد شورای مطبوعات نروژ بیش از آنچه شایستگی دارد مورد توجه قرار گرفته است وبسیاری از انتقادات شورای مطبوعات دلیلی بر خود سانسوری مطبوعات است. با توجه به اینکه وظیفه اصلی شورا نظارت برکار مطبوعات وتحت قاعده در آوردن مطبوعات می باشد عملکرد شورا بع عنوان بخشی از دادگاه های حقوقی می باشد.نویسنده در پایان می نویسد به دلیل بی توجهی نمایندگان مطبوعات بر عملکرد شورای مطبوعات واختلافات آشکار بین انتظارات مردم از شورا به عنوان یک نیروی سازمان دهنده وعدم تاثیر شورا در وضعیت موجود انجام اصلاحاتی حول محور شورای مطبوعات نروژ ضروری به نظر می رسد .

اصول اخلاقی رسانه های خبری/اعظم پنابادی:پژوهش وسنجش/سال چهارم،شماره 12،تابستان وپاییز 1376
این مقاله به طور کل به الزامات اخلاقی رسانه های گروهی در زمینه های : پوشش رویدادهای خبری،محتوا وآگهی ها وسرگرمی ها می پردازد .
نگارنده در ابتدای این مقاله به سرفصل دقت وانصاف در انعکاس رویدادهای خبری می پردازد ودقت را کسب خبر صحیح وانصاف را پیگیری حقیقت از روی وجدان معرفی می کند ومعتقد است که در رسانه های امروزی رعایت دقت وانصاف افسانه ای بیش نیست وگاهاً رعایت یکی در تضاد بادیگری قرار می گیرد. به عنوان نمونه صحیح نیست که اسرار واقعی مردم را در برخی رویدادهای خبری ذکر کرد. وی در ادامه به بحث صداقت ودرستی اخبار اشاره می کند ومعتقد است هنگامی که روزنامه نگاران خودشان در بدست آوردن خبر کمتر صداقت را رعایت می کنند چگونه می توانند به خاطر صداقت مبارزه کنند .
نگارنده در بخش دیگری در مقاله به بحث گرفتن هدیه از سوی روزنامه نگاران اشاره می کند وتوضیح می دهد که طی سالیان دراز خبرنگاران وگزارش گران گرفتن هدیه‌های مختلف از قبیل : بلیط های مجانی برای سفرهای داخلی وخارجی،مسابقات ورزشی،تماشای فیلم های سینمایی ویا تئاتر را یکی از امتیازات کارشان تلقی می کردند،اما آیا این هدایا توسط منابع خبری باعث خدشه دار شدن اعتبار روزنامه نگاران نمی شود؟اگر این اعتبار از بین برود چگونه می توانند دوباره آن رابدست آورند ؟ این دغدغه باعث شده که بسیاری از موسسات خبری گرفتن هرنوع هدیه از سوی کارکنان خودشان را ممنوع کنند ویا محدودیت هایی را در این زمینه قائل شوند .
نویسنده در بخش دیگری از مقاله ودر توضیح مسئله محفوظ نگه داشتن اطلاعات به عنوان جنبه دیگری از اصول اخلاقی به این نکته اشاره می کند که نه تنها همه آنچه در پیرامون ما رخ می دهد گزارش نمی شود بلکه برخی حتی نباید گزارش شوند،چرا که در یک جامعه چند فرهنگی باید مطمئن بود که پوشش برخی رویدادهای خبری ممکن است حساسیت ها وتنش هایی را در زمینه های تبعیض نژادی تفاوت های مذهبی،نابسامانی های روحی وجسمی ودیپلماسی در پی داشته باشد. نباید از یاد برد که ورود به برخی حریم ها مناسب نیست،هر چند قانون ومقررات خاصی در این زمینه وجود دارد،ولی خبرنگاران خودشان باید الزامات اخلاقی را به خوبی بسنجند.
نویسنده در پایان به مسئله مسئولیت اجتماعی می پردازد ومعتقد است مسئولیت اجتماعی یک نظام ارجح برای رسانه های خبری است تا در سایه آن در جامعه کار کنند وبرای حفظ اعتبار خودشان همیشه باید به صورت منبع معتبری از اطلاعات عمل کنند وبه لحاظ اجتماعی مسئول باشند که این مسئولیت اجتماعی یعنی پایبندی به معیارهای اخلاقی دقیق وفداکاری به منظور آشکار کردن حقیقت برای تمام نهادها وارگان ها،چنانچه گویی آنها نیز جزئی از سازمان خودشان هستند.
 


View: 258 - Print: 4 - Email: 2
این مطلب را در سایت ماخذ آن ببینید:
http://rasaneh.org/persian/page-view.asp?pagetype=research&id=24
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد