فرهنگ رسانه

فصلنامه تحلیلی و پژوهشی ارتباطات اجتماعی

فرهنگ رسانه

فصلنامه تحلیلی و پژوهشی ارتباطات اجتماعی

نگاهی به فصلنامه تحلیلی و پژوهشی فرهنگ رسانه

الف) معرفی فصلنامه :

 

     نشریه تحلیلی و پژوهشی فرهنگ رسانه در جلسه چهل و نهم از دهمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات به تاریخ 21 فروردین 1385 مجوز فعالیت خود را دریافت کرد است .دوره زمانی انتشار آن بصورت فصلنامه بوده و با زمینه علوم ارتباطات اجتماعی منتشر خواهد شد .

    به حول و قوه الهی  این فصلنامه در ابعاد 35*25 cm   ، بصورت تمام رنگی و با کیفیت مناسب به زیور طبع آراسته خواهد شد .

 

 

ب) سیاست های راهبردی فصلنامه :

 

     دنیای علوم ارتباطات اجتماعی که کهکشانی از اطلاعات ، ابزارهای رسانه ایی و توده های اجتماعی است ؛ توانسته در چند دهه گذشته ، جذابیت های بسیاری را برای انسان فراهم نماید . تا آنجایی که قرن بیستم را دوران شکوفایی ارتباطات میدانند. مفاهیم ناشی از این دانش همانند رسانه ، روابط عمومی ، تبلیغات و بازار یابی آنچنان در لایه های متنوع زندگی بشری در آمیخته اند که عمده توجه متخصصان تولید فن آوری را معطوف به خود ساخته اند . اختراع و گسترش رایانه ، توسعه شبکه های جهانی ارتباطات و رویکردها جدید کشورها به واژه  e  تحت عنوان پسوند فعالیت های اجتماعی خویش ، نشان از اهمیت ، جایگاه و نقش این علم در دوره کنونی حیات بشر دارد . همکنون  ابعاد متنوع این علم در جهت پویایی خود توانسته اند بعنوان شاخه علمی مجزا ، رخ بنمایانند .

     در این وانفسا ، ایران نیز خواسته یا ناخواسته در راستای جریانی جهانی قرار گرفته است . اشاعه سریع بهره گیری از فن آوری های نوین ارتباطی ، بسط و توسعه انواع رسانه های ارتباط جمعی ، راه اندازی مراکز متعدد آموزشهای علمی و مهارتی در حوزه علوم ارتباطات و ... نمایانگر توجه جدی به حوزه علوم ارتباطات اجتماعی است . از سویی دیگر به دلیل نوپا بودن این دانش در کشور ، هنوز بخش عمده ایی از رویه ها و فرایند های آن نتوانسته با شرایط عمومی فرهنگ داخلی ، سازگاری و بومی گردد. لذا توسعه و پویایی بیش از پیش آن ؛ الزام به انطباق با مختصات جاری فرهنگی اجتماعی جامعه ایران دارد .

     از آنجایی که رسانه های ارتباط جمعی نقش موثری در فرهنگ پذیری اجتماعی و همسان سازی داده های جدید دارند ،خود نیز بهترین گزینه برای نهادینه سازی مفاهیم بومی شده ارتباطات در جامعه خواهند بود . شاید بتوان در بیانی جسارت آمیز ادعا کرد ابزار های ارتباطات اجتماعی مکلفند پیش از آنکه سایر ارزشها را شناسایی و نهادینه سازند ، باید از خود شروع میکردند.

     فصلنامه تحلیلی و پژوهشی فرهنگ رسانه ، براین اساس قصد دارد با نگرشی کارکردگرایانه ، تعامل و ارتباط مجموعه مفاهیم فرهنگ ، ارتباطات و ابعاد اجتماعی را بررسی کرده و نهایت سعی خود را در ارائه چشم اندازهای موضوعی ارتباطات در ایران ، مبذول دارد .

     بررسی تعاملات متقابل مولفه های ثابت ( فرهنگ و ارتباطات ) با مولفه های متغییری چون جامعه ، اقتصاد ، حکومت ، سیاست ، علم ، فن آوری ، هنر ، گروه های اجتماعی و.... هریک در برگیرنده موضوع یکی از شماره های مختلف این نشریه خواهد بود . در این راستا نحوه بررسی هرکدام از موضوعها به طریق زیر خواهد بود :

1-      بررسی نگرش هریک از مولفه های ثابت  به مولفه متغییر شامل سنجش هست ها ، نیستها‌ ، باید ها ، نبایدها و انتظارات متقابل .

2-      بررسی نگرش مولفه های متغییر به مولفه های ثابت ( جریانی معکوس بند اول ) شامل همان سرفصلهای فوق الاشاره

 

 

 

ج) اهداف فصلنامه :

 

     مطابق آنچه که در سیاستهای راهبردی آمد ، اهداف زیرا میتوان برای فصلنامه ملحوظ کرد :

1-      بررسی تطابقی نقش و رویکرد رسانه های ارتباط جمعی در ابعاد متنوع جامعه

2-      دستیابی به وضعیتی شفاف از شرایط کنونی ارتباطات اجتماعی در ایران

3-      بررسی فرآیندهای ارتباطی نظیر روابط عمومی ، تبلیغات و بازار یابی ، اطلاع رسانی الکترونیک و مطالعات افکار عمومی و رسانه ایی .

4-      دستیابی به الگو های رفتاری در فرآیندهای ارتباطی بر اساس انطباق با فرهنگ عمومی کشور .

5-      دستیابی به چالش ها ، تهدیدها ، فرصتها و ... در نظام های ارتباطی در کشور .

 

 

 

د) مخاطبان فصلنامه :

 

     بطور کلی مخاطبان این نشریه را میتوان در میان صاحب نظران ، دست اندرکاران و کارشناسان حوزه علوم ارتباطات اجتماعی یافت که اهم آنها شامل گروه های زیر خواهد بود معمولا این افراد نقشهایی چون رهبری فکری یا الگو سازی اجتماعی را دارا میباشند :

1-   مدیران ، کارشناسان  و کار گزاران روابط عمومی در کشور به ویژه بخش های خصوصی ، تعاونی و تولیدی که طبعا برای تداوم بقا و استمرار حیات سازمانی خود به توانمندی های این دانش نیازمندند .

2-      دست اندرکاران و شاغلان صنعت تبلیغات ، بازاریابی و ارتباطات تصویری نظیر طراحان گرافیک و...

3-      روزنامه نگاران و شاغلان در رسانه ها به ویژه مدیران موسسات رسانه ایی و مطبوعاتی

4-      اساتید دانشگاه ها و مراجع علمی مرتبط.

5- گروه های ویژه که شامل آن دسته از مخاطبانی میشوند که بر اساس موضوع محوری هر شماره ، فعالیتهایی مرتبط داشته و به نوعی افراد حقیقی و حقوقی مباشند که توان اعمال تاثیراتی در بخش هایی از جامعه دارا هستند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد