نقش تبلیغاتى خبر در امور روزانه
حال با این شناخت عام از تبلیغ، بهتر است که به عملکرد تبلیغاتى خبر در فراگرد روزمره و ناخودآگاه آن برگردیم. این نقش تبلیغى ناخودآگاه خبر در واقع مهمتر و مؤثرتر از استفادههاى مقطعى و تعمّدانه سازمانهاى تبلیغاتى دولتى از رسانههاست.
ادوارد هرمن و نوآم چامسکى (1988) در کتاب صناعت رضایت جوهر تبلیغاتى که در جاى دیگرى «رضایت تولید: اقتصاد سیاسى رسانههاى گروهى» ترجمه شده است، رسانههاى آمریکا را در عوامل ذیل مىبینند:
1) مالکیت خصوصى رسانهها و تمرکز این مالکیت در دست معدودى از نخبگان. این نوع تمرکز به انحصارىشدن عقاید و محدودساختن دامنه باورها منتهى شده است؛
2) اتکا به آگهیهاى تجارى بهعنوان منبع اساسى درآمد و سود که طى آن رسانهها، مخاطبان را بهصورت کالا به صاحبان آگهیها مىفروشند؛
3) اتکا به اطلاعات دولتى و بخش خصوصى کلان و همچنین اتکا به متخصصانى که مورد تأیید نظام هستند؛
4) توبیخ و تنبیه رسانهها بهصورتهاى گوناگون و غیرمستقیم، در صورت انتقاد و روشنگرى؛
5) ایدئولوژى ضد اشتراکى بهعنوان مذهب ملّى آمریکاییها.
به عقیده چامسکى مواد اوّلیه خبر باید از این صافیها عبور کنند تا ارزش خبرى بیابند. در این فراگرد، خبر نهایتاً به محصولى بىآسیب تبدیل مىشود و عرصه کلام و تفسیر را محدود مىکند.11
تسلط نخبگان جامعه و عوامل آنها بر مطبوعات و حاشیهنشین ساختن صداهاى مخالف، نه از طریق سانسور بلکه در فراگرد تهیه خبر، آنچنان حالت طبیعى بهخود گرفته است که حتى خبرنگاران باوجدان و شرافتمند خود را قانع کردهاند که خبر، بىغرضانه و تنها برپایه ارزشهاى خبرى انتخاب و تفسیر مىشود. با طبیعى کردن این ارزشها، خبر از دیدگاههاى دیگر غیرقابل رؤیت است.
جورج گربنر برآورد مشابهى از محدودیتهاى تحمیلى نظام و نهادىشدن کار رسانهها دارد. او رسانهها را بازوى فرهنگى نظامهاى صنعتى مىداند و تأکید دارد که رسانهها از طریق انتخاب موضوع، روشهاى مرسوم جمعآورى خبر، برجستهسازى و آواى کلام تعیین مىکنند که چه چیزى مهم است و باید مورد بحث در ارتباطات عمومى قرار گیرد، از چه دیدگاهى باید اولویتها را دید و چگونه باید عملکردها را سنجید.12
از کسانى که مشخصاً به مسأله وابستگى رسانهها به اطلاعات سازمانهاى دولتى و شرکتهاى کلان پرداختهاند، اُسکار گندى (1982) قابل ذکر است. او مسأله را صرفاً از دیدگاه اقتصادى بررسى مىکند و واژه «سوبسید اطلاعاتى» را در تبیین وابستگى بهکار مىگیرد. سوبسید اطلاعاتى (اطلاعات رایگان) بهنظر او تلاشى است از جانب منابع خبرى که قصد دارند هزینه تولید خبر را بهمنظور افزایش استفاده از اطلاعات رایگان کاهش دهند. ارائه اطلاعات رایگان در دنیاى تجارى رسانهها به کسانى که قدرت اقتصادى دارند اجازه مىدهد تا کنترل خود را در جوامع سرمایهدارى افزایش دهند. «از آنجا که اطلاعات نقش مرکزى در تصمیمگیرى فردى و گروهى دارد، کنترل اطلاعات به منزله کنترل تصمیمگیرى است».13 وانگهى از آنجا که قدرت تبادل اطلاعات با قدرت اقتصادى معین مىشود، عدم برابرى اقتصادى به معناى عدم تساوى اطلاعاتى است.14
بهطور خلاصه، استقلال و آزادى رسانهها را به دلایل ساختارى نمىتوان خارج از چارچوب نظام اجتماعى، اقتصادى و سیاسى دید و در نتیجه کنشهاى تبلیغاتى رسانهها را باید در تجارىشدن خبر، در ارزشها و هنجارهاى تولید خبر و در وابستگى سازمانهاى خبرى به منابع اطلاعاتى جست. در زمینه اخبار خارجى از آنجا که رویدادها به سادگى قابل رؤیت نیستند و درک این رویدادها نیاز به آشنایى فرهنگى و تخصص بیشتر دارد، وابستگى رسانهها به نهادهاى تعیینکننده سیاست خارجى افزایش مىیابد.
ویلیام بنت (1990) به این گرایش و عملکرد عنوان Indexing داده است و آن را همخوانى و رابطه نزدیک معیارهاى مباحث دولتى و کلام جارى مطبوعات مىداند. به عقیده او زمانى مىتوان مطبوعات را مستقل و خودمختار دانست که به مباحثى جدا از آنچه نخبگان جامعه تعیین مىکنند بپردازند.15
مباحث نظرى و یافتههاى تحقیقات، تصویرى نومیدکننده از ارتباطات سیاسى در عرصه عمومى رسانهها ترسیم مىکنند. برخلاف آرمان نهضتهاى دو قرن اخیر که مطبوعات را بهعنوان «صداى مردم» و یا چشم و گوش آنان در مهار قدرت، منزلتى والا بخشیده است، رسانهها بیش از پیش به تئاترى سرگرمکننده مىمانند که در آن نخبگان جامعه نقش کارگردان، و متخصصان روابط عمومى و تصویرسازى، نقش بازیگران و مردم، نقش تماشاگرانى حیرتزده و منفعل بهخود گرفتهاند.
باید با یورگن هابرماس همصدا شد و گفت: «اگر امیدى به درمان بىتفاوتى و از خودبیگانگى مردم متصور است، باید عرصه عمومى رسانهها را از تصویرسازى و نمایش آزاد کرد و به ارتباطات جمعى معناى حقیقى آن یعنى شرکت، محاوره، مکالمه و تبادل اندیشه انسانها را بخشید».16
حاشیه:
1. Gabriel Almond. "Public opinion and national security policy", Public Opinion Ouarterly 2 (1956): 371-378.
2. از جمله متونى که استقلال از منافع ملّى را معیار آزادى مطبوعات دانستهاند، از قرار زیر است:
Harold Evans. "Is the press too powerful?",
William L. Bennett. "Toward a theory of press-state relations in the
Edward Herman and Noam Chomsky. Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media (NewYork: Pantheon Books, 8891).
3. Edward H. Carr. The Twenty Years. Crisis, 1919-1939 )
4. در زمینه جامعهشناسى خبر (Sociology of News)و همچنین بررسى خبر از دیدگاه فرهنگى به منابع زیر رجوع کنید:
Gaye Tuchman. "Making news by doing work: routinizing the unexpected", American Journal of Sociology 131-011 :(47-3791) 97.
Gaye Tuchman. Making News: A Study in the Construction of Reality (NewYork: Free Press, 8791(.
Gaye Tuchman. "Myth and the consciousness industry: A new look at the effects of the mass media", In: E. Katz and T. Szecsko (eds.) Mass Media and Social Change (
Mark Fishman. Manufacturing the News (
Herbert Gans. Deciding What’s News (NewYork: Random House, 9791(.
Stuart Hall. Culture, Media, Language, (
Todd Gitlin. The Whole World Is Watching (
5. براى نقد سیاسى خبر از این دیدگاه نگاه کنید به:
Walter Lippmann. Public Opinion, (NewYork: The Macmillan Company, 2291(.
Maxwell Mccombs, et al. Contemporary Public Opinion: Issues and the News (
Dan Nimmo and James Combs. Mediated Political Realities (NewYork: Longman, 0991(.
Russell Neuman, et al. Common Knowlege: News and the Construction of Political Meaning (
William L. Bennett. News: The politics of Illusion (NewYork: Longman, 8891(.
6. در مورد کاربرد قالبها و شیوههاى داستاننویسى به مقالات زیر مراجعه کنید:
Itzhak Roeh. "Journalism as Storytelling, Coverage as narrative", American Behavioral Scientist, 861-261 :(9891) 2.
Roeh & Ashley. " Criticizing Press Coverage in the
Robert Darnton. "Writing news and telling stories", Daedalus, 391-571 :(5791) 401.
Robert Hackett. "Decline of a Paradigm? Bias and Objectivity in news media Studies", Critical Studies in mass Communication, 952-922 :(4891) 1.
Hunter MacCartney. "Applying fiction conflict situations to analysis of news stories", Journalism Quarterly, 071-361 :(7891) 1.
7. براى بررسى ریشههاى عینىگرایى در خبر مراجعه کنید به:
Michael Schudson. Discovering the News: A Social History of American Newspapers. (NewYork: Basic Books, 8791(.
8. Mitchell Stephens. A History of News (NewYork: Viking, 1988(.
9. تعاریف و مثالهاى مربوط به تبلیغ عمدتاً از منبع زیر گرفته شده است:
Garth Jowett and Victoria O,Donnell. Propaganda and Persuasion 2nd ed. (
10. T.J.Smith. Propaganda: A Pluralistic Perspective (NewYork: Praeger, 1989(.
11. Noam Chomsky . Necessary Illusions: Thought Control in Democratic Societies (
12. George Gerbner. "Press Perspectives in World Communication: A Pilot study", Journalism Quarterly, 38 (1961): 313-322.; G. Gerbner and G. Marvanyi. "The many worlds of the World’s Press", Journal of Communication, 1 (1977): 52-66.
13. Oscar Gandy Jr. Beyond Agenda-Setting: Information Subsidies and Public Policy (
14. براى تحلیلى مشابه و نیز روند تمرکز مالکیت رسانهها در آمریکا در صحنه جهانى نگاه کنید به:
Ben Bagdikian. The Media Monopoly 4th ed., (
15. William L.Bennett.
16. نگاه کنید به:
Jurgen Habermas. The Structural Transformation of the Public Sphere (
منبع: دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه