غلامرضا کاظمی دینان
با توجه به اینکه از پیدایش روابط عمومی در ایران حدود نیم قرن میگذرد هنوز روابط عمومی با مسایل مختلفی مواجه است. متاسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان میدهد که به رغم وجود اندیشهها و ایدههای اصلاح طلبانه برای توسعه آن، هیچ گونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است به همین دلیل است که امروزه روابط عمومیها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود میکنند. ورود به این مشکلات، توان و شرایط ایفای وظایف و رسالت راستین را از روابطعمومی گرفته است.
ادامه مطلب ...
رسانهها- علی شاکر:
خدا میداند که کارکنان آژانسهای تجاریـ خبری اولیه چهقدر برای سالم به مقصد رسیدن کبوتران نامهبر دعا خواندند و بوسه فرستادند تا این پرندگان سالم به مقصد برسند و کبوتر صلح باشند.
صلحی که برای بورس و سرمایهگذاری در آن زمان حکم طلا را داشت. هرچند ارزش «برخورد» (Conflict)، خبرها را گرمتر و کبوتران را تندروتر میکرد اما امنیت برای سرمایهگذاران بورس چیز دیگری بود.
«ناپلئون بناپارت» میگوید: «حکومت را میتوان با زور و سرنیزه به دست آورد، اما برای حفظ آن ناچار باید به افکار عمومی تأکید کرد.»
این جمله معروف «ناپلئون» اهمیت فوقالعاده افکار عمومی را میرساند که در واقع افکار عمومی از لشکر و حشم قدرتمندتر و نگهدارنده قدرت و حکومت است. در جهانی که ما آن را با نام دنیای ارتباطات میشناسیم و قدرت وسایل ارتباط جمعی حرف اول را میزند، بدون شک این افکار عمومی است که قدرت را به رسانهها اعطا کرده است. رسانهها امروز ضمن ارتباط با افکار عمومی و نفوذ بر آن قدرت بلامنازعه عصر حاضر را به دست آوردهاند. در دنیای امروز به جز رسانهها و در زیرمجموعه ارتباطات »روابط عمومی« قرار دارد.