رسانهها مکلفند با بررسی موشکافانه آنچه که در پیرامون و درون جامعه روی میدهد، آن دسته از عناصر بینشی یا الگوهای رفتاری که علیرغم هنجار گونه بودن، دارای پیامدهای منفی برای استمرار حیات اجتماعی هستند را شناسایی و با برخوردی هوشمندانه، ضمن تبیین قبح و تبعات منفی آنان، الگوهای فرهنگی مناسب با پیامدهای مثبت و در راستای تداوم حیات پویا جامعه را ترویج نمایند.
بدین منوال است که دامنه فعالیت رسانهها، با نگاهی کلنگرانه و فارغ از زمینه تخصصی ایشان، به تمای لایههای اجتماعی تسری مییابد، به نحوی که جامعه از این نهاد خودساخته خویش، انتظار دارد.
گستره موضوعی «سلامت اجتماعی»، در هر دو بعد روانی و جسمی نیز یکی از همان حوزههایی است که رسانهها به شکلهای گوناگون به آن میپردازند. فرآیند رسانهای آنها چه در قالب روشهای معمول گزارشی، خبری و تحلیلی باشد و چه به صورت آگهی و تبلیغات، طرحریزی و ارائه گردد، در هر صورت، متضمن ایفای نقش رسانهها در حفظ و پویایی سلامت اجتماعی خواهد بود.
ترویج الگوهای بینشی و رفتاری مصرف مواد غذایی سالم و با کیفیت که ارتباط مستقیم با سلامت افراد و جامعه دارد، به طور مداوم دست مایه فرآیندهای رسانهای قرار میگیرد. اما برخی کارشناسان و صاحبنظران علوم تغذیه معتقدند؛ دقت نظر کافی بر تدوین و انتخاب پیامهایی که بدین روش ترویج میگردند، وجود ندارد. این کارشناسان همچنین معتقدند، رویکرد «غذای سالم» و «تغذیه مناسب» مبتنی بر روشهای علمی، در برنامههای اطلاعرسانی انواع رسانهها دیده نمیشود و در این میان بخش عمدهای از قصورهای رخ داده در مفهوم کلی «تغذیه مناسب» را متوجه رسانهها میدانند.
با توجه به انتقادهای زیادی که از سوی این گروه از کارشناسان تغذیه به رسانهها مطرح میگردد، برآن شدیم در این شماره از«فرهنگرسانه» و قبل از پرداختن به طرح باید و نبایدهای این حوزه مفهومی، با یکی از صاحبنظران دانش ارتباطات به گفتگو بنشینیم تا نظر وی را در خصوص موضوع نیز جویا گردیم.
«دکتر علی گرانمایهپور» استاد دانشگاه و دانشآموخته رشته علومارتباطات اجتماعی و صاحبنظر در امور رسانهها، به پرسشهای «فرهنگرسانه» اینگونه پاسخ میدهد:
گفتگو با دکتر علی گرانمایهپور، متخصص علوم ارتباطات اجتماعی و استاد دانشگاه
منبع: فصلنامه تحلیلی و پژوهشی فرهنگ رسانه/شماره3/تابستان1387
ادامه مطلب ...گفتگو با دکتر سید ضیاءالدین مظهری- متخصص تغذیه و مدیر گروهتغذیه واحد علوم و تحقیقات
تغذیه، از نیازهای اساسی و اولیه بشر تلقی میشود؛ چرا که از آغازین لحظه شکلگیری حیات، شروع و در تمامی مسیر زندگی ادامه داشته و در هر برههای از مقاطع زندگی و بالندگی جسم و جان بستگی به نوع، کیفیت، تنوع و تعادل خود، اثرات متفاوتی را اعمال مینماید که این میتواند بسیار سازنده و یا برعکس بسیار مخرب و بیماریزا باشد. لذا تغذیه سالم، باعث حفظ سلامتی جسمی انسان شده و در نهایت انسانی که از دیدگاه کالبدی، سالم است، قطعاً میتواند روح و روانی سالم داشته باشد.»
این بخشی از سخنان رییس سابق انجمن تغذیه ایران است که در خصوص یکی از بدیهیترین نیازهای فطری انسان بیان شده است. اما از سوی دیگر با توسعه فنآوری و ارتقاء مهارت انسان در فرآوری متنوع در محصولات غذایی، طیف وسیعی از تولیداتی را در پیش روی آحاد بشر قرار داده که او را مکلف به «انتخاب» نموده است.
در عصر کنونی، غذا دیگر به معنای «قوت لایموت» منظور نظر نیست، بلکه محملی است که به واسطه آن، بشر به غریزه تنوع طلبی خویش توجه کرده و در پی ارضا این حس خداداد است.
در این میان، در صورتی که انسان بتواند از بین محصولات متنوع غذایی که در پیش رو دارد، مناسبترین را گزینش نماید؛ سلامتی خود را تأمین کرده، در غیراین صورت به دست خود، زمینه سقوط به ورطه انواع مخاطرات را فراهم کرده است. از این رو ارتقاء میزان آگاهیهای مصرفکنندگان از کیفیت و آثار تبعی مواد غذایی، بیشک موجب حفظ سلامتی افراد و درنهایت جامعه خواهد شد.
دکتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه، استاد دانشگاه و مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات تهران برای تشریح این مفهوم با «فرهنگرسانه» به گفتگو نشسته است که در ادامه از نظرتان میگذرد:
منبع: فصلنامه تحلیلی و پژوهشی فرهنگ رسانه/شماره3/تابستان1387
ادامه مطلب ...