فرهنگ رسانه

فصلنامه تحلیلی و پژوهشی ارتباطات اجتماعی

فرهنگ رسانه

فصلنامه تحلیلی و پژوهشی ارتباطات اجتماعی

بسته‌بندی بیلبورد متحرک است

روزنامه صمت

قائم‌مقام مدیر عامل زر ماکارون

تغییر و زیبایی بسته‌بندی محصولات ۱۰۰درصد بر روی فروش کالا تاثیرگذار است. بسته‌بندی صرفا یک پوشش زیبا و بزک‌کرده محصول نیست،

در واقع کارآیی بیش از این حرف‌ها را دارد و باید به آن نگاه ریشه‌ای‌تری داشته باشیم.
برای مثال محصولاتی که در شمال ایران تولید می‌شوند تنها مورد مصرف جمعیت شمال کشور نیست، بلکه باید تا جنوبی‌ترین شهر کشور هم توزیع شود. اگر کیفیت بسته‌بندی‌ها مناسب نباشد در همین نقل و انتقالات کلی از محصولات از بین رفته و خسارت جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. باید اینطور بگویم که فارغ از شکل جذاب بسته‌بندی، سلامت محصول هم باید حفظ شود و امنیت آن را تضمین کند. برای ایجاد امنیت غذا لازم است که ۳ مورد رعایت شود؛ اول اینکه محصول سالم باشد، دوم اینکه از نظر قیمت در حدی باشد که مشتری توان خریدش را داشته باشد و سوم امکان مصرف برایش وجود داشته باشد. اگر محصولی با چنین شرایطی در اختیار مصرف‌کننده قرار نگیرد، قطعا جایگاهش را از دست می‌دهد.
اما در رابطه با زیبایی باید بگویم حداقل در صنعت غذایی بسته‌بندی بخشی از ابزار محصولات تلقی می‌شود. من کاملا با این موضوع که گفته می‌شود در ایران بسته‌بندی مناسبی وجود ندارد، مخالفم. کافی است که به فروشگاه‌ها سری بزنیم تا متوجه شویم که تولیدات‌کننده‌های داخلی با بسته‌بندی‌های مناسب در حال بهبود دادن به شرایط تولیدشان هستند. طبیعتا ممکن است محصولاتی پیدا شود که کیفیت خوبی دارند، اما هنوز تغییری در بسته‌بندی‌شان صورت نگرفته اما محصولاتی وجود دارد که در بازار جهانی هم از لحاظ کیفیت و هم از جنبه بسته‌بندی واقعا درجه۱ هستند.
همین محصولات در بازار جهانی عرضه می‌شود و شانه به شانه با محصولات خارجی در بازار جهانی رقابت می‌کنند. البته این ادعا برای همه صنعت صدق نمی‌کند اما حجم زیادی از محصولات با بهترین بسته‌بندی ارائه می‌شوند.
برای مثال بسته‌بندی صنعت لبنیات و شکلات فوق‌العاده است و در نگاه اول تشخیص ایرانی بودنشان سخت است.
نیاز به زیبا کردن محصولات و تحول در این صنعت از ۱۰ سال پیش راه افتاد اما آن موقع فضا رقابتی نبود. بیراهه نیست که بگویم یکی از برکات قطع شدن یارانه‌ها در صنعت، همین باشد که فضا برای رقابت مهیا شد. در حال حاضر شرکت‌ها برای رقابت و تداوم بقا به‌دنبال راه‌های جدید هستند و این نشان می‌دهد تحول عظیمی رخ داده است.به صراحت می‌شود گفت که در حال حاضر تولیدات ایران وضعیت مناسبی دارد، هرچند برای رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی در پیش داریم اما همین که تولیدکننده می‌داند بسته‌بندی بیلبورد متحرک محصول تولیدی‌اش است، کافی است.

احمد پاکزاد - قائم‌مقام مدیر عامل زر ماکارون

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد